القائمة الرئيسية

الصفحات

الاستغفار | كنز لا تضيعه - المنزل السعيد

مقدمة

يمكن أن نقول الاستغفار بمثابة عودة الحياة للقلب، حيث تكون من المحظوظين في الأخر والحياة الدنيا عندما يمن الله عليك بنعمة الاستغفار، وللأسف ليس كل الأشخاص سيقرأ هذه المقالة ولكني أتمني ان يقرأها كل مسلم بنشركم للمقالة بين أصدقائكم وحبابكم.
دعاء الاستغفار
دعاء الاستغفار

دعاء سيد الاستغفار 

اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت خلقتني وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك علي وأبوء لك بذنبي فاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت. من قالها من النهار موقنًا بها فمات من يومه قبل أن يمسي فهو من أهل الجنة و من قالها من الليل و هو موقنًا موقن بها فمات قبل أن يصبح فهو من أهل الجنة. "رواه البخاري" -ربنا مش هيجري علي لسانك الدعاء اللي لو أراد أن  يستجيب لك .

بعد أن قرأت دعاء الاستغفار فهل يمكن أن يلهمك الله الاستغفار إلا اذا أراد ان يغفر لك، ولذلك لو أكملت القراءة يبقي أنت المقصود.

هل هناك أوقات يجب أن يستغفر فيها المسلم؟

الأفضل أن يستغفر المسلم في كل وقت وحين، وفي السراء والضراء ومن ثم فالاستغفار بوابة لحل كل المشاكل ما سنري: هل لديك محنه، والدنيا مقفله معاك و عايز ليها حل؟.
وهل قلبك نفسه في حاجه و شايفها مستحيلة؟.
وهل عندك ذنب ومش عارف تبطله أو تتخلص منه؟. وهل محتاج رسالة تطمئنك وأنت داخل علي خطوة جديدة في مستقبلك وخائف؟! كل ما عليك هو الاستغفار وستجد من الله ما يسرك. 

هل يغير الدعاء القدر؟

وقد قال أحد الأشخاص إلى الشيخ الشنقيطي عندما كان في احدي الدروس، بالله عليك يا شيخ انا رايح اقدم في شغل ومحتاج واسطه، بس تكون واسطه كبيرة علشان المكان دا كويس جداً ياريتهم بس يقبلوني فيها.
فقال له الشيخ الشنقيطي قاله بس كدا انا عرفلك واسطه جامده جدا هكلمهالك النهارده، وفي ثاني يوم الراجل كلمه قاله عملتلي ايه يا شيخنا في الواسطة.

فقال له الشيخ كالمتهالك وكله تمام، الراجل فرح اوي وقاله مين ؟!
الشيخ الشنقيطي قاله  "ربنا" انا قمت صليت امبارح باليل ودعتلك ؟!
ف الراجل قاله ربنا ايه يا شيخ اقولك عايز واسطه تقولي دعتلك ربنا !!!؟! ، هل تتخيل ما وصل إليه البشر؟؟
فتأثر الشيخ الشنقيطي لدرجة انه بكي علي ان الراجل مش فاهم معني الكلمة ولا قدرها.
- بكاء الشيخ أثر اوي في الراجل .. فاعتذر له، ثم ذهب وقدم بعدما يجد أي واسطة.
- وهوا داخل قابل واحد صاحبة أيام الدراسة بس منقطعين عن بعض بقالهم فتره، اول ما شافه خده بالحضن وقاله انت ايه اللي جابك هنا قاله انا جي اقدم ادعي لي يقبلوني.
- قاله يقبلوك ايه يابنى هما مين انت مش عارف جي فين ، وبعدين قاله انت ستبقي نائب المدير.
الراجل كان فاكره بيهزر قاله يابنى انا المدير ،وانا اللي بقولك انت هتبقي النائب بتاعي، يعني نائب المدير.
- الراجل مكنش مصدق نفسه، دخل بيتمني يبقي حتة عامل، طلع بعد نص ساعه نائب المدير
- طلع كلم الشيخ .. وقاله وهو بيبكي ... نعم الواسطة يا شيخنا نعمه الواسطة.
هتقولى هو الدعاء يعني هيغير القدر واللي نفسي فيه هيبقي من نصيبي ؟! .

تاخد الكنز؟

يقول سيدنا الفضيل بن عياض إنه إتعلم اليقين في إستجابة الدعاء من طفل صغير!!، وتبدأ القصة من هنا
سيدنا الفضيل كان رايح المسجد فلقي ست بتضرب إبنها جوه بيتها، والولد عمال يصرخ ويعيط على أخر ما فيه وقام فاتح  الباب وجري برا، فأمه من ضيقتها منه قامت قافله الباب وراه ..سيدنا الفضيل فضل يراقب المشهد من بعيد، بيقول إنه لقي الولد بيعيط جامد أوي، وفضل يبص عن يمينه وشماله، ويمسح دموعه، ولما ملقاش مكان يروح فيه، رجع لأم، فوجد الباب مقفول قام نايم قدام الباب علي الارض وهو بيعيط، فلما أُمه سمعت صوت بكائه خرجت، فشافته بالحالة دي مقدرتش تسيطر علي مشاعرها فقامت ضمته علي صدرها وشالته ودخلت بيه جوه البيت.

سيدنا الفضيل  بيقول فبكيت من المشهد وقولت سبحان الله، هذه الام ليس أرحم بولدها من رحمة ربنا بعباده، فلو صبر العبد علي باب الله عز وجل لفتح الله له ! عشان كدا بقولك أفضل خبط لحد ما ربنا يفتحلك .. ربنا بيحب العبد اللحوح . الزنان زي العيال الصغيره لما تشبط في حاجه تفضل تعيط لحد ما تاخدها.

اطلب مره واتنين وتلاته وخليك صبور .. جايز ربنا يكون بيختبر صبرك ، ويمكن يكون بيكشف على يقينك وثقتك فيه ، ويجوز يكون بيأخر الاجابه عشان بيحب يسمع صوتك ،ولعله استجاب لكنه  بيهيئ الاسباب .

ربنا حيي يعنى بيستحي من عبده يروحله ويرده إيده فاضيه .

كان أحد العلماء بيقول، عارف لو الحاجه اللي بتطلبها دي مفهاش خير ليك، ربنا بردو مش بيرجعك بإيدك فاضيه بيعوضك بحاجه تانيه .

اوعي تيأس القدر هيتبدل ، والمستحيل هيبقى حقيقه والخيال هيبقى واقع ، الظروف هتتغير .

قول يارب .. حتي لو مش عارف تعبر .. قول يارب بس كفايه .
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

محتويات الموضوع