القائمة الرئيسية

الصفحات

أربعة أشياء يجب منع أطفالك عنها بسبب خطورتها - المنزل السعيد

أهم الأشياء التي تدمر شخصية أطفالك

نصائح لتجنب تدمير شخصية طفلك
نصائح لتجنب تدمير شخصية طفلك
في هذا المقال سوف نوضح أهم 4 أشياء يمكن ان يدمروا شخصية أولادك تماما وهما كما يلي :
  1. المقارنة
    مثل أن تقول أن الأطفال الأخرين أحسن منك في أيه! أو أنت ناقص عنهم أيه! أو ابن خالتك عمل أحسن منك، ومن ثم نجد أن المقارنة مدمرة.
    لو حبينا نحفز أولادنا يبقى نقارنهم بنفسهم ونحفزهم يعملوا أحسن "أنت خلصت الدرس امبارح في ساعة بس أنت تقدر تخلصه في نص ساعة وأنا معاك وهساعدك".
  2. الانتقاد
    مثل أن نقول بأنتقاد مستمر أنت شكلك كده ليه! غسلت سنانك! أقف عدل! اتكلم كويس، كل ما تكلمه تنتقد فيه شيء ممكن بدل الانتقاد نخليها مساعدة ونقولها بشكل مميز ومهذب "ما شاء الله دايما مهتم بشكلك بس لو لبست التيشرت ده كان هيبقى أحلى عشان دايما اختيارك للألوان بيبقى حلو".
  3. اللوم
    مثل أن نقول شوفت أديك خسرت لما مسمعتش كلامي! ما أنت لو بتمسك عدل مكنتش وقعت منكن، ومن ثم اللوم الكثير بيبقى على حاجات معلمناش ولادنا ازاي يعملوها أصلا فبدل ما ألومه ممكن أحلل معاه اللي حصل وأساعده في اللي جي إنه مش يقع في نفس الغلطة.
  4. التوقعات
    يا أما بنحط توقعات مش مناسبة لإمكانيات ولادنا أو بنتوقع حاجات من غير ما نقول لهم. جوا دماغي أنا عايز ابني يجيب 97% في ثانوية وهو كل سنة مبيعديش ال 80% مش لتقصير ولكن لأن ديه إمكانياته وأحاسبه عليها. أو جوا دماغي محتاجه يعمل حاجة وأنا مقولتلوش واتصدم لو معملهاش. حط توقعات على قدر إمكانيات ولادك وناقشها معاهم وساعدهم فيها.
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

محتويات الموضوع